Sportista ķermenis ātri atdziest, ja apģērbs, kas tam pieskaras, kļūst mitrs no sviedriem. Vienlaikus ar atdzišanu krītas arī rezultivitāte. Atrisinot šo problēmu, ieliktā enerģija nestu daudz lielākus augļus.
Tās bija tikai dažas problēmas, kas 1973. gada pavasarī lika Andersam Bengtsonam (Anders Bengtsson) veikt jaunus izmēģinājumus netālu no savām mājām Burosas (Borås) pilsētā, Zviedrijā. Zem sava sporta apģērba viņš valkāja apakšveļu, kas bija izgatavota no jauna materiāla, ko ražoja Halmstades (Halmstad) rūpnīcā. Pēc pāris kilometriem viņa ķermenis reaģēja kā paredzēts – sāka līt sviedri.
Kā jau ierasts, pēc treniņa Bengtsons nosvēra savu apakšveļu, ar mitruma mērītāju izmērīja apģērba mitruma saturu un salīdzināja rezultātus ar agrākajiem. Nebija nekādu šaubu – viņš bija atradis perfektu audumu. Tas novadīja sviedrus, un tā šķiedras faktiski nemaz ar tiem nepiesūcās. Viņš bija spēris lielu soli pretī problēmas risinājumam.
Brīnumainais audums
Andersa Bengtsona atklājuma noslēpums bija jaunais materiāls. Poliesters no ārpuses nesamirkst un savās šķiedrās uzsūc tikai minimālu mitruma daudzumu. Auduma īpašības ietekmēja arī tā adījuma tehnoloģija, kas palīdz mitrumu aizvadīt un saglabāt ādu sausu. Atklājās, ka visefektīvākā valdziņu proporcija ir trīs valdziņi labiski un divi – kreiliski. Papildu apakšveļai tika attīstīts otrā slāņa (t. s. uzsūcošais) apģērbs. Tā uzdevums ir aizvadīt mitrumu no ādas. Trešais – ārējais – slānis tika izgatavots no izolējoša auduma. Tas pasargā ķermeni no laikapstākļu un vēja ietekmes, bet vienlaikus mitrums nepaliek iesprostots iekšpusē. Šo triju slāņu ideju izmantoja Craft, un no tās ir attīstījies mūsdienu modernais un funkcionālais apģērbs.
Attīstība
No 1974. līdz 1976. gadam jauno apģērbu izgatavoja un pārdeva koncerns Eiser. 1976. gadā uzņēmumā darbu uzsāka jauns ražošanas vadītājs Stēns Stūre Jūhansons (Sten-Sture Johansson). Viens no viņa pirmajiem darba pienākumiem bija sadarboties ar mārketinga daļu – bija jāattīsta jauns zīmols, kā arī jāatrod tam piemērots nosaukums. Mārketinga komandas diskusiju gaitā radās nosaukums Craft of Sweden. Drīz vien visi vienojās, ka tas ir labākais variants. Vārdam Craft ir vairākas nozīmes, ieskaitot meistarību (rokdarbos). Eiser grupa iegādājās visas tiesības uz šo nosaukumu, un zīmols bija radīts.
Lai vēl labāk iepazīstinātu ar apģērba funkcionālajām īpašībām, to demonstrēšanai tika izvēlēta slēpošana (gan kalnu, gan distanču slēpošana). Vienlaikus Craft paplašināja savu sortimentu. Papildu fizioloģiskajai apakšveļai,Craft jau ilgāku laiku pārdeva zeķes ar filca pēdu, kas novērsa problēmas ar mitruma uzkrāšanos apavos. Produkts bija tik labs, ka kļuva uzņēmumam par problēmu – zeķes bija ļoti izturīgas, ka gadiem saglabāja savas īpašības, līdz ar to klientiem nebija nepieciešams iegādāties jaunas Craft zeķes ļoti ilgu laiku.
20. gadsimta 80. gadu sākumā Craft atsāka arī virsdrēbju ražošanu. 1984. gada Sarajevas ziemas olimpiskajām spēlēm kompānija izgatavoja visas Zviedrijas olimpiskās komandas apģērbu, izņemot apģērbu sacensībām.
Vēsturiskā zvaigžņu stunda
Kad Gundes Svana (Gunde Svan) sasvīdušais ķermenis un pilošais deguns virzījās pa 50 km distances fināla taisni, pie televizoriem sēdošie zviedri vēroja savus pulksteņus, lai reģistrētu starp kokiem slēpojošo slēpotāju laika atstarpes. Sacensību dalībnieki, pa trases pēdējo posmu saguruši, stūmās augšā kalnā, un slēpotājs Svans visai Zviedrijai bija kļuvis par vienkārši Gundi. Craft tirdzniecību noteikti nepasliktināja fakts, ka tika publicētas laikraksta lapaspuses izmēra reklāmas ar tikai Craft apakšveļā ģērbtu Gundu Svanu ar virsrakstu: „Tā patīk arī manam tēvam.“
1989. gada pasaules meistarsacīkstēs distanču slēpošanā Lahti Gunde Svans ar Craft apģērbu mugurā izcīnīja trīs zelta medaļas. Šis periods, kā arī 20. gadsimta 90. gadu sākums Craft bija īpaši veiksmīgs. 1993. gadā Craft apgrozījums pieauga par 240 miljoniem Zviedrijas kronu, un šķita, ka attīstība turpināsies mūžīgi.
Tajā laikā Craft bija strauji augošs un veiksmīgs zīmols. Turpinājās produktu attīstība, bet uzradās arī konkurenti, kuri vēlējās Craft zīmolu un tā spēcīgos produktus pārņemt. Kad Stēns Strūde Jūhansons saprata, ka nespēj tālāk uzņēmumu vadīt viens pats, uz skatuves parādījās otra Craft vēsturē nozīmīga persona.
Jauns sākums
Torstens Jānsons (Torsten Jansson) nāca no Zviedrijas rietumkrasta. Viņš bija ilgu laiku darbojies modes nozarē, radījis zīmolu ar nosaukumu New Wave. 1996. gadā, kad Torstens pārņēma Craft vadību, uzņēmums ieguva jaunu nosaukumu Craft of Scandinavia. Pēc trim gadiem viņš iecēla amatā jaunu izpilddirektoru, kurš kopā ar jauniem dizaineriem, iepircējiem un mārketinga komandu sāka uzņēmumu rekonstruēt. Tika izvēlēti vairāki sportisti, kas varētu palīdzēt atdzīvināt zīmolu. Galvenais mērķis bija gūt uzmanību sporta preču pasaulē. Tika izvēlēti trīs sporta veidi: distanču slēpošana, skriešana un riteņbraukšana. Visi trīs simbolizē izturību un labu fizisko formu, kā arī izteiktu nepieciešamību pēc funkcionāla apģērba. Radās jauna ideja – papildu funkcionālajai apakšveļai izstrādāt arī sporta virsdrēbes.
Atgriešanās uz pjedestāla
2000. gada pasaules čempionātā distanču slēpošanā Zviedrijas slēpotāju komandai mugurā bija Craft modelēts un izgatavots apģērbs. Viens no slēpotājiem bija jaunā Zviedrijas zvaigzne Pērs Elofsons (Per Elofsson). 2001. gadā, kad Elofsons pasaules meistarsacīkstēs Lahti izcīnīja divas zelta medaļas, viņš kļuva par sīvāko konkurentu, ar kuru tagad vajadzēja rēķināties. Gadu viņš noslēdza ar triumfu leģendārajā Holmenkolenas (Holmenkollen) 50 km distancē, kā arī uzvarot visu pasaules čempionātu sēriju.
Brīdī, kad elites slēpotāji pasauli iepazīstināja ar Craft izstrādājumiem, entuziastiskiem sportistiem amatieriem radās jauna saikne ar Craft. Craft bija kļuvis par vienu no ģenerālsponsoriem pasaules lielākajām slēpošanas sacensībām – Vasalop
pet. Šie divi faktori – TOP sportistu izvēle un Vaseloppet sponsorēšana – radīja ticamību Craft kvalitātei, tāpat arī akcentēja uzņēmuma skaidro redzējumu. Craft pārstāvēja stabilas vērības, koncentrējās uz funkcionalitāti, un uzņēmumu sāka pieņemt pat paši prasīgākie patērētāji.
Mūsdienās
Šodien turpinās Craft sadarbība ar četru sporta veidu labākajiem sportistiem. Tas palīdz uzņēmumam turpināt inovācijas, izstrādāt jaunus apģērbus, stiprināt uz funkcionalitāti centrēto zīmolu.
Kopš Craft tapšanas 20. gadsimta 70. gados pasaule ir būtiski mainījusies. Craft zīmols gadu gaitā ir izgājis dažādus attīstības posmus, bet tā redzējums ir palicis nemainīgs: ražot funkcionālu apģērbu, kas ļauj sasniegt optimālus rezultātus. Laba ideja, kas iztur laika pārbaudi.