Augsta līmeņa sports ir simbioze starp sportistiem un skatītājiem. Sporta laukumā saņemto medaļu un kausu krāsas šķistu blāvas, ja sportisti svinētu uzvaras tukšu tribīņu priekšā.
Biroja darbinieks pēc grūtas darbadienas izloka kājas tikai pats sevis dēļ, toties augsta līmeņa sportists izjūt milzīgu atbildību savu skatītāju priekšā. Arī atbalstītājam ir tikpat liela atbildība. Sporta fani ir atsevišķa fanu grupa, kuru nevar salīdzināt ar nevienu citu – ar savu atbalstu un kaislīgo attieksmi viņi uzlādē un ļoti bieži pavada savu komandu līdz uzvarai. Kārtīgs sporta fans valkā sava elka krekliņu, ap kaklu liek fanu šalli un nēsā cepuri ar kluba simboliku. Protams, kaislīgs sporta fans var būt arī tāds, kas neatbalsta vienu konkrētu komandu.
No sliktās par labo raganu
Viennozīmīgi viens no spilgtākajiem Latvijas sporta faniem ir Jurčiks Ragana (īstajā vārdā Jurijs Pētersons). Atšķirīgu no pārējiem faniem viņu padara barga raganas maska, kas iebiedē jebkuru, kas savējos neatbalsta, kā nākas. Aizsākums šim jau ikoniskajam tēlam meklējams 2004. gadā, kad, braucot uz Dinamo spēli, par pieturvietu tika izvelēts masku veikals. „Dzīvoju divas dzīves! Maska man palīdz atvērties un justies brīvāk. Dzīvē esmu citādāks. Būt par fanu man ir tāds liels hobijs, kas sagādā prieku gan man, gan citiem,” kvēlais fans stāsta. ”Sākotnēji šīs bargās maskas doma bija iebiedēt pretiniekus un tiesnešus, bet tagad jau ir citādāk. Uzvar draudzība un stiprākais, jo ar pieredzi, kas sakrājusies pa gadiem, esmu sapratis, ka galvenais ir savējos atbalstīt un tieši ar šo atbalstu palīdzēt tiem nonākt līdz uzvarai.” Ja ticam Jurčika vārdiem, tieši viņš ir Latvijas sporta talismanu „pirmā akmens licējs”.
Velns darbojas, par spīti sliktai veselībai
Savukārt velosporta cienītāju vidū ir kāds atpazīstams fans – vācietis Dīters Zenfts (Didi), kas gadu desmitiem apmeklē veloturnejas, ģērbies sarkanā kostīmā, greznojies ar iespaidīgu bārdu un dakšām. Par El Diablo jeb Velna drīzu parādīšanos liecina uz ceļa uzzīmētas masīvas dakšas. Dažus kilometrus pēc pirmajām dakšām izlec arī pats Velns, kas lēkā, bļaustās, taisa grimases un visu citu, lai atstātu ellišķīgu iespaidu.
962. gadā Austrumvācijas pilsētiņā Reihenvaldē dzimušais Zenfts savu fana karjeru uzsāka 1993. gadā Francijas velobraucienā, un kopš tā laika tikai 2012. gadā pirmo reizi neapmeklēja iemīļotās sacīkstes, jo sirgst ar audzēju. “Man triju nedēļu laikā galvai veica trīs rentgenus. Jūtos kā tāds Černobiļas reaktors,” viņš paziņoja bažīgajiem līdzjutējiem. 2014. gada novembrī veloportālā parādījās ziņa, ka Zenfts sliktā veselības stāvokļa dēļ beidzot devies pensijā, taču šī ziņa izrādījās pāragra. Šogad El Diablo Tour de France laikā viņš darbojās uz Finhaut-Emosson pacēluma.
Cik daudz klubi nopelna ar fanu krekliem?
Pērnā vasara iezīmējas ar futbola vēsturē dārgāko pārpirkšanu, kad francūzis Pols Pogbā par 105 miljoniem eiro pārgāja no Turīnas Juventus uz Anglijas Manchester United. Pēc ārkārtīgi dārgā darījuma parādījās neskaitāmas spekulācijas par to, ka Pogbā fanu atribūtikas pārdošana dažu dienu laikā varētu sasniegt nebijušus apmērus. Vai patiešām?
Veiksim aptuvenus aprēķinus, par piemēru ņemot zviedru superzvaigzni Zlatanu Ibrahimoviču, kurš vasarā pārgāja no Parīzes Saint-Germain uz Manchester United bez nekādas maksas un kura fanu krekliņus pirmajā nedēļā pārdeva par 76 miljoniem britu mārciņu. Protams, United nav vienīgais, kas saņem visu naudu. United ir līgums ar adidas, kas nozīmē: Vācijas uzņēmums maksā United vai nu noteiktu summu, vai procentus no ienākumiem par kreklu pārdošanu. Turklāt ir svarīgi piebilst, ka klubs saņem ienākumus tikai no tiem fanu krekliem, kas tiek pirkti ManU oficiālajā mājaslapā. Pēc ekspertu vērtējuma, šajā vietnē tiek pirkta apmēram puse kreklu un ManU saņem 15–20% no pārdošanas ienākumiem, kas nozīmē: no 76 miljoniem mārciņu līdz Anglijas lielkluba kasei nokļuva vismaz 5,7 miljoni mārciņu.
Citiem vārdiem sakot, ar summu, kuru ManU nopelnīja ar kreklu pārdošanu vienā nedēļā, pietiktu, lai zviedram pusgadu maksātu algu.
Barcelonai ir skaitliski lielākie sporta fani pasaulē.
Lielākās fanu kopas ir Barcelona un Real
Nav šaubu, ka ar lielākajiem futbola klubiem popularitātes ziņā neviena cita sporta veida komandas sacensties nevar. Bet kuram futbola klubam ir vislielākais fanu pulks?
Interneta laikmetā šo jautājumu noskaidrot nav pārāk grūti. Ir vairāk nekā skaidrs, ka dedzīgs fans seko sava iemīļotā kluba darbībām kādā sociālajā tīklā. Ja saskaita kopā Facebook, Instagramm un Twiter sekotājus, divi lielie Spānijas klubi ir priekšā konkurentiem par veselu gaismas gadu. Futbolklubam Barcelona ir 128, bet Real Madrid 125 miljoni fanu. Nākamie ir Anglijas lielie klubi: Manchester United, London Chelsea un Arsenal, kā arī Liverpool. Turklāt atbilstoši minētajai metodikai ManU ir 81 miljons fanu, bet Ragnara Klavana darba devēju Liverpool atbalsta 34 miljoni cilvēku, kas pārsniedz Igaunijas iedzīvotāju skaitu gandrīz 30 reižu.
Foto: LETA