Latvijas Automobiļu federācijai (LAF) ir savs pārstāvis FIA (Starptautiskā Automobiļu federācija) Off-Road komisijā (pie mums zināma kā krosa komisija). Gunārs Kosojs – viņa pūrā ir vairāk kā 24 gadu pieredze autosporta tiesneša darbā, šobrīd turpina krāt pieredzi sacensībās gan šeit pat Latvijā, gan ārvalstīs un aktīvi darbojas kā Tiesnešu padomes priekšsēdētājs Latvijas Automobiļu federācijā. Par savu mērķi viņš nosauc tiesnešu darba izpratnes, reputācijas celšanu un aizrautīgi runā par tiesneša ētiku.
„Šogad aizvadījām pirmo tiesnešu semināru un šādus seminārus mēs plānojam rīkot reizi gadā. Tiesnesim ir daudz par maz zināt tikai to, kurā brīdī kādas krāsas karogu vicināt. Tā ir vesela māksla – zināt, izprast noteikumus un pielietot tos tā, lai nodrošinātu vienlīdzības principus sacensībās visiem sportistiem. Sportā tiesnesim nav nacionalitāšu, nav savu interešu, nav dalīšanas tautībās vai klasēs. Tiesnesis redz tikai numurus. Bet aiz tā visa – tiesnesis var vairot sacensību reputāciju un cilvēku uzticību tikai tad, ja ir ne vien profesionālis savā jomā, bet ievēro arī profesionālās ētikas principus, kas nozīmē cieņu, vienlīdzību, saskarsmes ētiku, godīgumu un taisnīgumu,” saka Gunārs un turpina, „labam tiesnesim jāspēj redzēt tālāk par savu degungalu, domāt 2 soļus uz priekšu, kā viņa rīcība ietekmēs sacensību gaitu, atmosfēru un, protams, drošību. ”
Jautāts par to, kā celt tiesneša darba reputāciju, Gunārs nekavējas ar atbildi: „Tiesnesis nekad nebūs labi apmaksāts darbs. Ja kāds domā, ka šis ir bizness – tā nav. Visā pasaulē sacensību un trašu tiesneši ir ļoti cienījami cilvēki un viņi jūtas pagodināti, ja viņus aicina strādāt kādā no pasākumiem. Ārzemēs praktiski nevienam par to nemaksā – es, protams, nerunāju par Formula 1 vai tamlīdzīgām sacensībām, bet arī tur lielākais vairums cilvēku strādā kā brīvprātīgie – tieši tādēļ, ka ir fantastiski strādāt tādās sacensībās. Strādāt par tiesnesi ir gods. Cieņu un atpazīstamību tiesneša darbs iegūst nevis tad, kad par to maksā lielas summas, bet tad, kad darbu dara entuziasti, kas ievēro visus profesionālās ētikas principus un tos ievieš kā saskarsmes normu ikvienās sacensībās.”
Latvijas tiesnešus un tiesnešu komandas labprāt izvēlas arī tuvējo valstu organizatori, kas rīko augsta līmeņa sacensības. Gunārs Kosojs pauž savu prieku par to, ka šobrīd jau ir izveidojies jūtams kodols LAF Tiesnešu padomē un cilvēki, kas tur darbojas stāv un krīt par savām tiesnešu komandām un daudz domā arī par komandas saliedēšanu, pieredzes apmaiņu citās autosporta disciplīnās, kas tiesnešu darbu sacensībās padara maksimāli efektīvu.
„Man daudzi vaicā – kā kļūt par galveno tiesnesi. Mani pašu šāds jautājums nekad nav nodarbinājis, es vienkārši vienmēr esmu gribējis būt klāt, darīt savu darbu, pildīt savus pienākums godam – tā ir veiksmes atslēga. To arī parasti atbildu – dari visu pēc savas labākās sirdsapziņas un viss notiks, vienam ātrāk, citam vēlāk – bet tikai laiks atsijā graudus no pelavām un parāda, kurš ir nācis lai paliktu, bet kuram jāmeklē cits hobijs,” atzīst Gunārs Kosojs un aicina tos, kam autosports ir sirdslieta un kas vēlas sevi izmēģināt tiesnešu darbā, ielūkoties www.laf.lv sadaļā „Tiesnešu padome”, kur atrodama visa informācija par tiesnešu licencēšanu.
Komentāri
Kāmis
Kāmis
Pelmenis