Fatbike ir piesaistījuši uzmanību kā beidzamajos divos gados visstraujāk augošā veloindustrijas produktu grupa, un tam ir labs iemesls. Lai arī Fatbike ir spējīgi uz ekstrēmu visu veidu virsmu iekarošanu, viņi iekārdina velosipēdistus ar savām visurgājēja spējām arī ikdienas mērogā. Urbānie ceļotāji cenšas pārvarēt darba nedēļas garlaicību, braucot pa upju krastiem, nedēļu nogalēs dodoties ārpus pilsētas, lai sacenstos pa snovmobiļu atstātajām sliedēm. Fatbike problēmas nerada apvidus auto riepu vagas, akmeņainas vai sakņainas takas. Fatbike patiesi dara pilnvērtīgu velosipēdistu dzīvi ziemā, ļaujot braukt ar riteni visu cauru gadu.
Parastā kalnu velosipēda attīstība ir modernā Fatbike izcelsmes pamatā. Septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados atjautīgu velosipēdistu grupas Kalifornijā un Kolorādo papildināja viena ātruma platriepu pludmales velosipēdus ar ātrumu pārslēdzējiem, jaudīgām pārkārienbremzēm un izturīgām vieglsvara detaļām. Kā nekad agrāk agrīnie velosipēdi visurgājēji bija spējīgi atklāt jaunus ceļus gan augšup, gan lejup no kalna. Masveida ražošana un plaša izplatība palīdzēja kalnu velosipēdiem eksplodēt tirgū 80. gadu sākumā – jau 1986. gadā tos pārdeva vairāk nekā šosejas un tūrisma velosipēdus.
Uz piedzīvojumiem kāri velosipēdisti devās dziļos laukos, izpētot aizvien jaunus ceļus un takas, turpretī citi devās ielās un atklāja, ka platas riepas un taisna mugura padara to par komfortablu pilsētas pārvietošanās līdzekli vai tūrisma velosipēda aizstājēju. Vissvarīgākais bija tas, ka kalnu velosipēdi braucējiem deva jaunu skatījumu uz dzīvi. Turklāt senāk limitētais līdzeno celiņu resurss tika aizvietots ar bezgalīgu kosmosu, ko veidoja neasfaltēti ceļi, meža cirsmu ceļi, kalnraktuvju ceļi un tūristu takas. Tomēr ierobežojumi palika, īpaši akmeņainās vidēs, mīkstās virsmās un ļoti stāvās nogāzēs.
Kopš 80. gadu beigām kalnu velosipēdi nemitīgi tiek pilnveidoti – tiem izmanto vieglāku materiālu, ir uzlabota rāmja ģeometrija, tomēr lielākā daļa uzlabojumu ir koncentrēti uz spēju iekarot nelīdzenas virsmas lielā ātrumā (veicot kalnu riteņošanu). Fatbike cenšas atrisināt unikālo izaicinājumu, ko met braukšana pa visdažādāko virsmu klāstu, tostarp pa smiltīm, dubļiem un sniegu.
Moderno Fatbike vēsture iekļauj divus paralēlus attīstības stāstus Aļaskā un Ņūmeksikas dienvidos. Kad kalnu velosipēdi sāka parādīties veikalos 80. gados, pavisam drīz sekoja personalizēti uzlabojumi braukšanai pa smiltīm un sniegu. 1987. gadā pirmais Iditabike pasākums izaicināja velosipēdistus nobraukt 200 jūdžu pa Aļaskas nekurieni ziemā, pa sniega motociklu un suņu kamanu iebrauktām takām. Maršruts sekoja vēsturiskajam Iditarod suņu kamanu sacensību pirmajam posmam. Apstākļi trasē svārstās no braucamas sasalušas sērsnas – ikdienas atkušņa un sala maiņas cikla dēļ – līdz mīksta sniega, ledus gabalu un tekoša ūdens putrai. Skarbi dabas apstākļi un iešana līdzi velosipēdiem pa sniegu izaicināja braucējus uzlabot viņu inventāru nākamajam gadam. Platāks riepas nospiedums bija pamatvajadzība.
Kāpēc Fatbike?
Tātad kāpēc kaut vai viens sevi cienošs velosipēdists riskētu tikt pieķerts uz viena no šiem? Tam ir daudzi iemesli – no sākotnējā motīva par slīdēšanu pāri sniegam un smiltīm. Bet varbūt vislabākais iemesls ir viens, kas kopīgs jebkuram velosipēda veidam, – tas ir jautri!
Vai tev būtu jāpamet savs ikdienas velosipēds par labu Fatbike? Protams, ne. Vai tukls rumaks jūsu stallī padarīs jūsu pilnpiekares velosipēdu nevajadzīgu? Ne mazākā mērā. Tomēr pastāv vienkārša bauda – jūs aizmirstat tādas lietas kā svars un rites pretestība u.c., tā visa vietā bez aiztures uzlecot virsū savam bezātrumu tērauda rāmim un lielajai gumijas riepai. Tāpēc uz priekšu – brauciet ar vienu! Akmeņiem un saknēm pazūdot zem korpulentajām riepām, varbūt arī jūs iemīlēsiet Fatbike. Un, ja arī ne, vismaz būsiet to izmēģinājuši.
Bottecchia
Bottechia zīmols ar šo sezonu arī piedāvā vairākus Fatbike modeļus.
Divi modeļi pieaugušajiem iekļauj vienu pieejamu, visiem apstākļiem piemērotu riteni un vienu augstākās klases Fatbike jau pieredzējušākiem braucējiem.
Izskatās, ka bērnu modeļi šosezon ir īpaši populāri, – superstilīga paskata 24”Bottecchia 070 modelis bērniem no 7 līdz 12 gadiem un 20” Fatbike ceļotājiem, kas jaunāki par 6 gadiem.
Kõrvemaa
Sportland Kõrvemaa slēpošanas un pārgājienu kūrorts piedāvā iespēju organizēt vadītus un nevadītus Fatbike pārbraucienus visu cauru gadu ar iespēju nomāt velosipēdus uz vietas vai piedalīties pašiem ar savu velosipēdu. Organizē mazu grupu vai nāc viens un izbaudi Kõrvemaa kūrorta neskartās takas!
Komentāri
Neticu, bet kas zin varbūt tomēr 🙂
tā nu ir, izminos visu pērno ziemu to 30 km vienā virzienā (2X dienā) un par dziļu sniegs, nesteidzīgās 90 minūtes ceļā pārvēršās 210 minūtēs un pilnīgu nespēku finišā. Lai cik liels protektors 28 collīgajai riepai, ne arī radzes neglābj no dziļa sniega. būs jāpērk ja negribi kāpt nost no riteņa pa ziemu.