Vai esat aizdomājušies, kādēļ tiem ir tieši tāds nosaukums? Tādēļ, ka snīkeri (no angļu valodas – sneakers, kas atvasināts no vārda sneak up jeb pielavīties) ļāva to valkātājam pavisam klusi pielavīties jebkuram cilvēkam. Tikpat nemanāmi paši snīkeri iekaroja patērētāju sirdi, kļūstot par unikāliem apaviem – tādiem, ko vilkt gan sporta zālē, gan pie balles kleitas.
Mazliet par snīkeru vēsturi
Snīkeri nav tikai mūsdienu modes pasaules trends, to vēsture patiesībā ir ļoti sena. Jau 18. gadsimta beigās cilvēki valkāja apavus ar gumijas zolēm, kas gan tolaik vēl bija neapstrādāti un neatšķīrās labajai un kreisajai kājai. Vēlāk jau ASV tirgū parādījās Keds – daudz ērtāki sporta apavi no gumijas un kanvas auduma, kas 1917. gadā jau tika ražoti masveidā. Tajā pašā gadā zīmola Converse dibinātājs radīja pirmās basketbola kedas vēsturē – Converse All Stars. Pateicoties sadarbībai ar basketbola zvaigzni Čaku Teiloru un patērētāju interesei par basketbolu, 20. gadsimta 30. gados Converse būtībā bija kļuvis par sinonīmu basketbolam. Eiropā snīkerus populārus padarīja vācieties Adi Dassler, kas radīja snīkerus, ko nosauca pats savā vārdā, – Adidas. Tieši Adidas kļuva par vispopulārāko sporta zīmolu pasaulē. Tomēr vislielākos apgriezienus snīkeru pārdošana uzņēma, kad slavenais basketbolists Maikls Džordans parakstīja līgumu ar Nike par snīkeru Air Jordans valkāšanu. Tie aizvien ir vieni no populārākajiem sporta apaviem, kādi jebkad radīti.
Meklējot vidusceļu starp dizainu un funkcionalitāti
Lai gan 20. gadsimta sākumā snīkeri galvenokārt tika valkāti, lai nodarbotos ar sportu, tomēr pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados jaunieši tos sāka vilkt kā modes aksesuārus. Tie kļuva teju par jaunatnes simbolu, un arī šobrīd pasaulē joprojām meklē vidusceļu starp dizainu, modes tendencēm un funkcionalitāti. Šāgada pasaules modes tendences rāda, ka daudzi dizaineru un sporta apavu zīmoli iedvesmojas no pagājušā gadsimta 90. gadu sākuma snīkeru modes trendiem. Viena no tendencēm, kas var patikt vai nepatikt, bet ir guvusi popularitāti gan sporta apavu ražotāju, piemēram, Adidas un Nike, gan augstās modes namu, arī Balenciaga vidū, ir tā dēvētās dad shoes jeb tēva kurpes. Tāpat arī šogad daudzas dāmas augstpapēžu kurpes nomaina pret sporta apaviem, velkot tos gan pie vakarkleitām, gan pat kāzu kleitām. Piemēram, pagājušā gadā Keds un Kate Spade radīja īpašu snīkeru kolekciju kāzām – ar gliteriem, kristāliem, pērlēm un ziedu motīviem. Kopumā snīkeri tiešā un pārnestā nozīmē turpinās spīdēt arī 2019. gadā, sniedzot to valkātājiem daudzpusību, komfortu un stilu.
Teksts: Liene Pālēna Foto: no publicitātes materiāliem.